Edvard Munch

The Museum of Modern Art (MoMA): February 19–May 8, 2006.

This is the first retrospective devoted to the work of the internationally renowned Norwegian painter, printmaker, and draftsman to be held in an American museum in almost three decades. Edvard Munch: The Modern Life of the Soul surveys Munch’s career in its entirety, from 1880 to 1944, showcasing his artistic achievement in its true richness and diversity. Beginning with the artist’s early portraits and genre scenes, the exhibition charts Munch’s move away from Norwegian naturalism toward an unprecedented exploration of modern existential experience. Through eighty-seven paintings and fifty works on paper representing each phase of his career, the exhibition reveals Munch’s struggle to translate personal trauma into universal terms and, in the process, comprehend the fundamental components of human existence: birth, love, and death.

Edvard Munch: Consolation, 1894 (Munch Museet, Oslo)
Edvard Munch: Consolation, 1894 (Munch Museet, Oslo)

Edvard Munch: Consolation, 1894 (Munch Museet, Oslo)

4 comentarios


  1. Cada vez que veo una obra de Munch siento que el estómago se me hace chiquito, siempre es impresionante como retrata justamente lo que dice el texto, los temas fundamentales de la existencia humana: el nacimiento, amor, y la muerte. Pero son desgarradores en su mayoría ¿verdad? Me parece que este gran artista plasmó en cada uno un poquito, o un mucho, de su pesar, sus sufrimientos, y lo hace con tal maestría que nos llega al centro mismo de nuestro sentir.

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  2. Desgarradores… y a veces terroríficos. Siempre me pareció la obra de un «desequilibrado», incluso antes de conocer su desgraciada infancia. Y no se por qué pero cada vez que contemplo su obra, me vienen a la memoria algunos grabados de Goya.

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