20 años después del Muro la historia continúa / The Berlin wall had to fall, but today’s world...

Veinte años han pasado desde la caída del Muro de Berlín, uno de los símbolos vergonzosos de la guerra fría y de la peligrosa división del mundo en bloques y en esferas de influencia enfrentadas. El periodo actual nos permite observar aquellos acontecimientos y formarnos una opinión menos emocional y más racional.

La primera observación optimista es que el anunciado fin de la Historia no se ha producido en absoluto. Pero tampoco ha llegado lo que los políticos de mi generación confiaban sinceramente que ocurriría: un mundo en el cual, con el fin de la guerra fría, la humanidad podría finalmente olvidar la aberración de la carrera armamentista, de los conflictos regionales y de las estériles disputas ideológicas y entrar en una suerte de siglo dorado de seguridad colectiva, uso racional de los recursos, fin de la pobreza y la desigualdad y restauración de la armonía con la naturaleza.

Otra consecuencia es la interdependencia de importantes aspectos que tienen que ver con el sentido de la existencia de la humanidad. Esta interdependencia no se da sólo entre los procesos y hechos que ocurren en los diferentes continentes, sino también en el vínculo entre los cambios en las condiciones económicas, tecnológicas, sociales, demográficas y culturales de miles de millones de personas. La humanidad ha comenzado a transformarse en una civilización única.

Al mismo tiempo, la desaparición del llamado telón de acero y de las fronteras ha yuxtapuesto no solamente a aquellos países que hasta hace poco representaban diferentes sistemas políticos, sino también a civilizaciones, culturas y tradiciones.

Los políticos del siglo pasado podemos estar orgullosos de haber evitado el peligro de una guerra termonuclear. Sin embargo, para millones de personas el mundo no se ha convertido en un lugar más seguro que antes. Innumerables conflictos locales y guerras étnicas y religiosas han aparecido en el nuevo mapa de la política mundial. Una prueba evidente del comportamiento irracional de la nueva generación de políticos es el hecho de que los presupuestos de defensa de muchos países, grandes o pequeños, son ahora mayores que durante la guerra fría, así como que los métodos represivos son una vez más el medio general para resolver conflictos y un aspecto común y corriente de las actuales relaciones internacionales.

Desafortunadamente, a lo largo de las dos últimas décadas el mundo no se ha vuelto un lugar más justo: las disparidades entre la pobreza y la riqueza incluso se incrementaron, no sólo en los países en desarrollo, sino también dentro de las propias naciones desarrolladas. Los problemas sociales de Rusia, como en otros países poscomunistas, son una prueba de que el simple abandono de un modelo defectuoso de economía centralizada y de planificación burocrática no es suficiente para garantizar tanto la competitividad del país en una economía globalizada, como el respeto por los principios de la justicia social.

Deben añadirse nuevos desafíos. Uno es el terrorismo, convertido en la "bomba atómica de los pobres", no sólo en sentido figurado sino en sentido literal. La incontrolada proliferación de las armas de destrucción masiva, la competencia entre los antiguos adversarios de la guerra fría para alcanzar nuevos niveles tecnológicos en la producción de armas, y la emergencia de nuevos pretendientes a desempeñar un papel protagonista en un mundo multipolar, incrementan la sensación de caos que está afligiendo a la política global.

El verdadero logro que podemos celebrar es el hecho de que el siglo XX marcó el fin de las ideologías totalitarias, en particular las inspiradas en creencias utópicas. Pero pronto resultó evidente que también el capitalismo occidental, privado de su viejo adversario histórico e imaginándose a sí mismo como el indiscutible ganador histórico y la encarnación del progreso global, puede conducir a la sociedad occidental y al resto del mundo a un nuevo y ominoso callejón sin salida.

En este marco, la irrupción de la actual crisis económica ha revelado los defectos orgánicos del presente modelo occidental de desarrollo impuesto al resto del mundo como el único posible. Asimismo, demuestra que no solamente el socialismo burocrático sino también el capitalismo ultraliberal tiene la necesidad de una profunda reforma democrática y de la adquisición de un rostro humano, una suerte de perestroika propia.

Hoy en día, mientras dejamos a las espaldas las ruinas del viejo orden, podemos pensar en nosotros mismos como activos participantes en el proceso de creación de un mundo nuevo. Muchas verdades y postulados considerados indiscutibles (tanto en el Este como en el Oeste) han dejado de serlo. Entre ellos estaban la fe ciega en el todopoderoso mercado y, sobre todo, en su naturaleza democrática. Había una arraigada creencia de que el modelo occidental de democracia puede ser difundido mecánicamente a otras sociedades cuyas experiencias históricas y tradiciones culturales son diferentes. En la situación presente, incluso un concepto como el del progreso social, que parece ser compartido por todos, necesita una información más precisa y una redefinición.

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Twenty years have passed since the fall of the Berlin wall, one of the shameful symbols of the cold war and the dangerous division of the world into opposing blocks and spheres of influence. Today we can revisit the events of those times and take stock of them in a less emotional and more rational way.

The first optimistic observation to be made is that the announced “end of history” has not come about, though many claimed it had. But neither has the world that many politicians of my generation trusted and sincerely believed in: one in which, with the end of the cold war, humankind could finally forget the absurdity of the arms race, dangerous regional conflicts, and sterile ideological disputes, and enter a golden century of collective security, the rational use of material resources, the end of poverty and inequality, and restored harmony with nature.

Another important consequence of the end of the cold war is the realisation of one of the central postulates of New Thinking: the interdependence of extremely important elements that go to the very heart of the existence and development of humankind. This involves not only processes and events occurring on different continents but also the organic linkage between changes in the economic, technological, social, demographic and cultural conditions that determine the daily existence of billions of people on our planet. In effect, humankind has started to transform itself into a single civilisation.

At the same time, the disappearance of the iron curtain and barriers and borders, unexpected by many, made possible connections between countries that until recently had different political systems, as well as different civilisations, cultures and traditions.

Naturally, we politicians from the last century can be proud of the fact that we avoided the danger of a thermonuclear war. However, for many millions of people around the globe, the world has not become a safer place. Quite to the contrary, innumerable local conflicts and ethnic and religious wars have appeared like a curse on the new map of world politics, creating large numbers of victims.

Clear proof of the irrational behaviour and irresponsibility of the new generation of politicians is the fact that defence spending by numerous countries, large and small alike, is now greater than during the cold war, and strong-arm tactics are once again the standard way of dealing with conflicts and are a common feature of international relations.

Alas, over the last few decades, the world has not become a fairer place: disparities between the rich and the poor either remained or increased, not only between the north and the developing south but also within developed countries themselves. The social problems in Russia, as in other post-communist countries, are proof that simply abandoning the flawed model of a centralised economy and bureaucratic planning is not enough, and guarantees neither a country’s global competitiveness nor respect for the principles of social justice or a dignified standard of living for the population.

New challenges can be added to those of the past. One of these is terrorism. In a context in which world war is no longer an instrument of deterrence between the most powerful nations, terrorism has become the “poor man’s atomic bomb”, not only figuratively but perhaps literally as well. The uncontrolled proliferation of weapons of mass destruction, the competition between the erstwhile adversaries of the cold war to reach new technological levels in arms production, and the presence of the new pretenders to an influential role in a multipolar world all increase the sensation of chaos in global politics.

The crisis of ideologies that is threatening to turn into a crisis of ideals, values and morals marks yet another loss of social reference points, and strengthens the atmosphere of political pessimism and nihilism. The real achievement we can celebrate is the fact that the 20th century marked the end of totalitarian ideologies, in particular those that were based on utopian beliefs.

Yet new ideologies are quickly replacing the old ones, both in the east and the west. Many now forget that the fall of the Berlin wall was not the cause of global changes but to a great extent the consequence of deep, popular reform movements that started in the east, and the Soviet Union in particular. After decades of the Bolshevik experiment and the realisation that this had led Soviet society down a historical blind alley, a strong impulse for democratic reform evolved in the form of Soviet perestroika, which was also available to the countries of eastern Europe.

But it was soon very clear that western capitalism, too, deprived of its old adversary and imagining itself the undisputed victor and incarnation of global progress, is at risk of leading western society and the rest of the world down another historical blind alley.

Today’s global economic crisis was needed to reveal the organic defects of the present model of western development that was imposed on the rest of the world as the only one possible; it also revealed that not only bureaucratic socialism but also ultra-liberal capitalism are in need of profound democratic reform – their own kind of perestroika.

Today, as we sit among the ruins of the old order, we can think of ourselves as active participants in the process of creating a new world. Many truths and postulates once considered indisputable, in both the east and the west, have ceased to be so, including the blind faith in the all-powerful market and, above all, its democratic nature. There was an ingrained belief that the western model of democracy could be spread mechanically to other societies with different historical experience and cultural traditions. In the present situation, even a concept like social progress, which seems to be shared by everyone, needs to be defined, and examined, more precisely.

Mijaíl Gorbachov, líder de la Unión Soviética en el periodo 1985/1991, Premio Nobel de la Paz 1990 y presidente del World Political Forum (WPF). © IPS, Inter Press Service.