Buscador avanzado

Still from This Rain Will Never Stop, directed by Alina Gorlova Photograph: The Guardian

Ukraine’s Maidan revolution of 2014, or as we call it, “the revolution of dignity”, coincided with the 11th year of a documentary film festival which takes place annually in Kyiv.

The 2014 edition of Docudays UA started just as the revolution ended, so the main visual used throughout our programming was a burning heart. Our audience of thousands had just come through a heartbreaking chapter, recently burying 100 of our fellow citizens killed on Maidan square, fighting for our country’s freedom. Our main festival venue, the Kyiv cinema house, was packed out, with an atmosphere I’ll never forget.

Today, not only are our land and people threatened, but our culture too.…  Seguir leyendo »

Vistors arrive at St. Michael's monastery May 18, 2005 in central Kiev, Ukraine. Sean Gallup/Getty Images

Amid the enormous suffering inflicted on Ukrainians, another less heralded tragedy is unfolding. Russian President Vladimir Putin is not only attempting to wipe Ukraine off the map but eliminate the cultural objects that frame the country’s national narrative.

Although immediate human needs, the equipping of Ukraine’s military, and the quest for an end to the war inevitably capture global attention, Ukrainian cultural objects also should be protected and preserved. This is another form of resistance against Putin’s assault on democracy.

In addition to refugee assistance and armaments, the administration of U.S President Joe Biden should publicly emphasize and activate its extensive cultural property protection resources and experts who know how to safeguard treasures during times of war.…  Seguir leyendo »

Estatuas protegidas en la Basílica de la Asunción de Lviv, el 5 de marzo.DANIEL LEAL (AFP)

En contraste con las abundantes informaciones sobre la pérdida de vidas humanas y sobre la destrucción de edificaciones e infraestructuras, llegan pocas noticias sobre la destrucción del patrimonio histórico en Ucrania. Si nos fiáramos de tan escasa información, parecería que el Ejército ruso esté recorriendo el país respetando sus monumentos, lo que parece bastante difícil. De las pocas informaciones que han salido sobre este tema, EL PAÍS dedicó un artículo a las medidas de protección de la Galería Nacional de Arte de Lviv, pero sabemos muy poco sobre los monumentos, museos, bibliotecas y archivos de Kiev, de Járkov y del resto del país.…  Seguir leyendo »

Tengamos la Navidad en paz

Un incidente dentro de la burocracia de la UE ha levantado una tormenta, que ha puesto al descubierto una polémica más de fondo. Helena Dalli, Comisaria para Igualdad de la Comisión Europea, ha distribuido un borrador de Guía de comunicación inclusiva, en la que se propone, entre otras cosas, no mencionar la Navidad, sino hablar de «Fiestas»; evitar la expresión «Chistian name», para identificar a los ciudadanos; no usar nombres típicos de una religión (por ejemplo, María y Juan) en los informes utilizados en la comunicación de la Comisión, etc. La reacción de la presidenta de la Comisión (Ursula von der Leyen) ha sido fulminante al desautorizar la iniciativa de Dalli.…  Seguir leyendo »

Notre Dame sustained major fire damage in 2019. (Philippe Lopez/AFP/Getty Images)

What is it about a church renovation that convinces everyone that society is fast-bound for hell in a handbasket?

I’ve been asking myself this question in recent days because of the hubbub surrounding the proposed rebuilding of Paris’s Notre Dame Cathedral. On Thursday, plans for the renovation of its interior spaces will be presented to the commission nationale du patrimoine et de l’architecture for approval. In advance of the review, press coverage has sought to whip decisions over Notre Dame’s “wreckovation” into an epic battle between the sacred and profane. But as with most controversies surrounding Notre Dame — and historical sanctuaries more broadly — the performative outrage obscures a more benign reality.…  Seguir leyendo »

La empresa americana Odyssey Marine, la mayor expoliadora de patrimonio hispánico de la historia, ha logrado la impunidad en el proceso penal que se seguía contra ella en el juzgado de La Línea de la Concepción gracias a la desidia y la descoordinación de las administraciones del Estado y a la negligencia tanto de la Fiscalía como de la Abogacía del Estado, dependiente del Ministerio de Cultura, y al consentimiento incomprensible de una serie de jueces.

Por dejar que los hechos empleen su propia retórica, la Audiencia Provincial de Cádiz lo define textualmente de esta manera: «Debemos compartir con la recurrente [refiriéndose a la acusación popular] su extrañeza, desconcierto y hasta enfado por la, llamémosla, insólita tramitación de esta causa».…  Seguir leyendo »

Un activista maya fue encarcelado tras defender un río sagrado. Debe ser liberado

Encerrado en condiciones asquerosas y de hacinamiento en un sistema penitenciario notorio por sus motines mortales y decapitaciones, Bernardo Caal Xol está pagando el precio de hacerle frente a los intereses corporativos y a las autoridades que de manera habitual corrompen el sistema de justicia de Guatemala para silenciar a los defensores de los derechos humanos.

Caal, de 49 años, es maestro y líder comunitario de Santa María Cahabón, un territorio maya kekchí en la exuberante región norteña de Alta Verapaz. Desde 2015 ha presentado varios recursos legales contra el proyecto hidroeléctrico OXEC por supuestamente destruir 15 hectáreas de bosque y tres cerros sagrados, así como restringir el acceso a dos ríos sagrados donde la comunidad kekchí ha pescado y se ha bañado por generaciones, lo que viola una ley internacional que consagra los derechos de los pueblos indígenas al consentimiento previo, libre e informado sobre proyectos que afecten sus territorios.…  Seguir leyendo »

Bernardo Caal Xol in 2018. (Courtesy of the Caal Xol family)

Locked up in filthy, overcrowded conditions in a prison system notorious for deadly riots and beheadings, Bernardo Caal Xol is paying the price for standing up to corporate interests and authorities who routinely misuse Guatemala’s justice system to silence human rights defenders.

Caal, 49, is a teacher and community leader from Santa María Cahabón, a Q’eqchi’ Mayan territory in the lush northern region of Alta Verapaz. Since 2015, he has filed several legal challenges against the OXEC hydroelectric project for allegedly destroying 15 hectares of forest and three sacred hills and restricting access to two sacred rivers where Q’eqchi’ people have fished and bathed for generations — in violation of an international law enshrining Indigenous peoples’ rights to free, prior and informed consent over projects that affect their territories.…  Seguir leyendo »

«Silenciosas ruinas de un prodigio del arte, restos imponentes de una generación olvidada, sombríos muros del santuario del Señor, héme aquí entre vosotros. Salud, compañeros de la meditación y la melancolía, salud» — Gustavo Adolfo Bécquer

Las ruinas de iglesias, castillos y monasterios nos han causado siempre una misteriosa fascinación. La contemplación de estos gigantes pétreos cargados de historias místicas o heroicas, que se nos revelan mortales al descubrirnos su osamenta, provoca una singular experiencia que entremezcla el goce estético, la nostalgia y la catarsis del ‘tempus fugit’. A menudo envueltas en un claroscuro lunar y semihundidas en la hiedra, el Romanticismo europeo hizo de estas ruinas todo un emblema poético.…  Seguir leyendo »

A visitor looks at some of the royal treasures of Abomey, looted during the colonial era, now on display at the Quai Branly Museum in Paris and due to be returned to Benin in the coming months. © Christophe Archambault / AFP

Every society is full of cultural property of various kinds, and African societies are no exception. This cultural heritage is valuable in many different ways. It may be associated with a monetary value, especially today, but this does not detract from its other values – religious, historical and emotional, to name only those most difficult to convert into money. These values also vary over time. Today, Africans more readily value African art objects for decorative purposes, whereas they used to see them only for public places like palaces.

Some of these art objects are outside their societies of origin and this raises a debate.…  Seguir leyendo »

A portion of the Epic of Gilgamesh, shown July 28, which had been taken from Iraq and sold for $1.6 million to Hobby Lobby for display in the Museum of the Bible. (Immigration and Customs Enforcement/AP)

In late July, 17,000 potentially looted antiquities were returned to Iraq from the United States. Most came from the vast collection of Middle Eastern artifacts that Hobby Lobby President Steve Green had acquired for the Museum of the Bible in Washington. The saga of the mogul’s collection illustrates how dabbling in the gray market for antiquities has become riskier, thanks to fundamental changes in the laws, norms and institutions regulating the trade in stolen and looted art over the past three decades.

It used to be simple to collect gray-market artifacts

Green started his collection in 2009. At first, he was looking only for a few objects related to the Bible, but word quickly got around about a new billionaire collector.…  Seguir leyendo »

Resulta curiosa la afición de los dictadores por la arquitectura, cuanto más grandilocuente, mejor. Una vez asentados en el poder, ceden a la pulsión constructora para dejar su huella a la posteridad. También Franco cedió a esa tendencia, pero él no se construyó un palacio. Su decisión tomó derroteros político-religiosos y levantó la basílica del Valle de los Caídos. Como residencia, terminó apropiándose del pazo de Meirás, en un gesto más de la codicia basal de la familia. Debió de pensar que, una vez conquistado un alcázar en la guerra, bien se merecía un pazo en la paz.

Dado que el dictador no pagó ni una peseta por la finca, sorprende que haya tenido que transcurrir casi medio siglo desde su muerte hasta su recuperación como bien de interés público.…  Seguir leyendo »

A portion of the "Epic of Gilgamesh," which was looted from Iraq and sold for $1.6 million to Hobby Lobby for display in the Museum of the Bible, on July 28. (AP)

This week, a 3,500-year-old clay tablet containing a portion of the “Epic of Gilgamesh” — one of the world’s oldest surviving pieces of literature — was forfeited by Hobby Lobby to the Justice Department. The tablet constitutes one of more than 17,000 artifacts and treasures that are said to be returning to Iraq soon. This is refreshing news for those of us who have documented and pursued Iraq’s lost heritage. Unfortunately, this rare incident should not obscure the fact that Iraq was, and continues to be, looted and stolen from with few, if any, consequences.

More than 18 years since the invasion of Iraq, the country is still in disarray — and much of its cultural patrimony is still missing.…  Seguir leyendo »

Madrid va a invitar al mundo a descubrir y dar un paseo por la Milla de Oro de la Historia, la que discurre en los límites entre Atocha, Paseo del Prado y nuestro Buen Retiro. El proyecto Paisaje de la Luz pasa el examen de la Unesco para ser Patrimonio Mundial este domingo. Y Madrid llega con los deberes hechos después de dos años de intenso trabajo.

Madrid considera que es un bien que debe ser puesto a conocimiento y disfrute de todo el mundo la excepcional conjunción, pionera en la historia, que se dio en este entorno que forma parte del acervo de los madrileños.…  Seguir leyendo »

‘It is impossible to undo the damage done to Cambodia by decades of looting.’ The ancient Khmer pyramid in Koh Kher, Cambodia. Photograph: Ivan Synieokov/Alamy

At the end of January, the Cambodian Ministry of Culture and Fine Arts announced the most significant return ever of stolen antiquities to south-east Asia: more than 100 ancient Khmer objects with an estimated value of $50m assembled over the course of six decades by Douglas Latchford.

At his death in August 2020, Latchford was facing federal charges in the US for the alleged key role he played since the 1960s in the looting and trafficking of Khmer antiquities from Cambodia and Thailand. The investigations had begun to lay bare the direct links between the building of south-east Asian art collections in the west – including at some of America’s most revered cultural institutions – and the brutal destruction of the Khmer cultural heritage on the ground.…  Seguir leyendo »

Restituir la memoria de Pardo Bazán en Meirás

Medio siglo después de su muerte, a principios de los años setenta del siglo XX, la escritora catalana Maria Aurèlia Capmany escribió en sus Cartes Impertinents sobre lo mucho que le sorprendía la lectura de Emilia Pardo Bazán (1851-1921) a una joven iconoclasta como ella. El paso de los años y del franquismo la había convertido en una figura acartonada, conservadora, relegada al papel de novelista regional, domesticada. Ahora, al conocer su obra, a Capmany, le impresionó el buen sentido, la inteligencia, la creatividad y la vasta cultura. Se temía, sin embargo, que su influencia hubiese sido nula: “Nadie se acuerda de sus ideas, de sus denuncias, de sus esperanzas, que fueron, de hecho, todo un programa”.…  Seguir leyendo »

Dadivank Monastery is one of the hundreds of Armenian churches, monuments and carved memorial stones that will come under the control of predominantly Muslim Azerbaijan according to a cease-fire agreement reached this month. Credit Sergei Grits/Associated Press

Since its origins in the ninth century, Dadivank Monastery has withstood Seljuk and Mongol invasions, Persian domination, Soviet rule and, this fall, a second brutal war between Armenia and Azerbaijan. Now the majestic stone complex — which includes two frescoed churches, a bell tower and numerous medieval inscriptions — faces something that could be even worse: a dangerous peace.

Perched on a rugged slope west of Nagorno-Karabakh, Dadivank is one of the hundreds of Armenian churches, monuments and carved memorial stones in a disputed region that will come under the control of predominantly Muslim Azerbaijan according to a cease-fire agreement reached this month.…  Seguir leyendo »

Un couscous partagé en Tunisie, lors d'une manifestation en 2016. Photo Zohra Bensemra. Reuters

La gastrodiplomatie est la propagande de la bonne chère à l’international. Utilisée depuis une vingtaine d’années par certains pays pour se construire une identité de marque à l’extérieur, elle a acquis un statut particulier au sein de la diplomatie culturelle à l’occasion de la création par l’Unesco, en 2003, de la catégorie «patrimoine culturel immatériel», une initiative ayant pour but de sauvegarder les connaissances et les savoir-faire remarquables de ses Etats membres.

Depuis lors, plusieurs Etats se sont lancés dans l’obtention de ce précieux sésame qui a tout l’air d’un passe-droit diplomatique. Avec «Le repas gastronomique des Français», la France a été le premier récipiendaire en 2010.…  Seguir leyendo »

Estambul y Córdoba

La pandemia ha relegado a un segundo plano la conversión de la basílica de Santa Sofía en mezquita musulmana a inicios de verano por Recep Tayyip Erdogan. Pero no debemos dejar caer esta barbaridad en el olvido.

Construida en el siglo VI, Santa Sofía fue durante casi mil años el mayor y más espléndido templo de la cristiandad. Su enorme cúpula era todo un hito arquitectónico, un desafío a la ley de la gravedad. Se dice que Justiniano, el emperador que ordenó su construcción, dijo, al verla terminada, “Salomón, te he vencido”. Derrumbada total o parcialmente varias veces, fue siempre reconstruida con celeridad y reforzada con contrafuertes adicionales.…  Seguir leyendo »

Sainte-Sophie, Istanbul, juin 2020. — © MURAD SEZER/REUTERS

Les médias se sont largement fait l’écho du retour à l’islam de la basilique Sainte-Sophie. Les personnes soussignées souhaitent aller au-delà de ces réactions immédiates. Particulièrement sensibles à cet événement parce que engagées dans le dialogue interculturel, elles n’ont pu s’empêcher de tracer un parallèle entre la mosquée-cathédrale de Cordoue et la basilique byzantine d’Istanbul.

Les deux édifices sont inscrits au patrimoine mondial de l’humanité. Nés du génie artistique de créateurs chrétiens et musulmans, ils sont avant tout les témoins du caractère sacré d’un culte. Lorsque le cours de l’histoire a modifié l’affectation religieuse de ces lieux, leur dimension spirituelle n’en a pas moins été conservée.…  Seguir leyendo »