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The French language is justly renowned for its clarity and precision. Yet on a seemingly simple matter its speakers stumble into a fog — who or what can be defined as French? The question arose afresh in the wake of the Toulouse killings. No one doubted that the perpetrator was 23-year-old Mohammed Merah, a native son of Algerian descent. But was Mr. Merah French?

Impossible, declared four members of Parliament belonging to President Nicolas Sarkozy’s center-right party. In a joint statement, they insisted that Mr. Merah “had nothing French about him but his identity papers.”

Nonsense, retorted the left-wing journal Libération: “Merah is certainly a monster, but he was a French monster.”…  Seguir leyendo »

¿Qué fue lo que poseyó al joven francés musulmán Mohamed Merah para asesinar a tres colegiales judíos, un rabino y tres soldados, dos de ellos correligionarios musulmanes? ¿Qué fue lo que poseyó a otro hombre, Anders Breivik, para que matara a tiros a más de sesenta adolescentes en un campamento de verano noruego el año pasado? Esas matanzas son tan inhabituales, que la población exige explicaciones.

Llamar “monstruos” a esos asesinos, como algunos se apresuraron a hacer, arroja poca luz sobre el problema. No eran monstruos; eran jóvenes. Y desecharlos como locos es igualmente evasivo. Si hubieran estado clínicamente locos, nada más habría que explicar.…  Seguir leyendo »

Vendredi 6 avril débute le congrès de l'Union des organisations islamiques de France (UOIF) au Bourget (Seine-Saint-Denis). Ce meeting a déjà suscité une vive polémique, fin mars, parce deux prédicateurs Youssouf Al-Qaradaoui et Mahmoud Al-Masri connus pour leurs prêches radicaux avaient été invités. Ces hommes incarnent pourtant l'archaïsme et utilisent la télévision pour diffuser des fatwas outrancières et belliqueuses. Par exemple, ils légitiment les violences faites aux femmes par leurs époux et justifient les attentats-suicides en Israël. Chaque semaine, des millions de musulmans regardent l'émission de Youssouf Al-Qaradaoui "La charia et la vie" diffusée sur Al-Jazira.

Comment des personnes sensées peuvent faire venir de tels individus sur notre territoire ?…  Seguir leyendo »

Les assassinats commis par Mohamed Merah ont ramené sur le devant de la scène la question lancinante de l’intégration des jeunes musulmans de seconde génération. Le ton général des réactions est soit de s’alarmer d’une radicalisation croissante, soit de mettre en garde contre la stigmatisation, comme si, dans tous les cas, Merah semblait bien incarner une tendance profonde propre aux jeunes de la seconde génération: la radicalisation islamique, le repli identitaire, la rupture avec la société française. Or, si on regarde les faits de plus près, c’est plutôt l’inverse qui apparaît.

D’abord le profil de Merah correspond bien à une tendance lourde observée depuis longtemps: les jeunes qui sautent dans le terrorisme le font par fascination pour l’action violente et non à la suite d’un lent procès de radicalisation religieuse au sein de la communauté musulmane.…  Seguir leyendo »

Many years ago, as a young Jewish boy in Paris, and on the verge of becoming an adult in the eyes of Judaism, I sat with my community for Friday night prayers. The Friday night prayers are a time for reflection on the week and a time of joy as the Sabbath is welcomed into our lives. This night was different and on this night, 3 October 1980, my synagogue on Rue Copernic became a terrorist target. It was my first encounter with antisemitism and threw me into an unknown world where such violence was possible. Through the eyes of the 13-year-old boy that I was, I remember the blood, the chaos and the bodies of the dead on the street.…  Seguir leyendo »

Al acabar la guerra fría, un oficial soviético fingió que se compadecía de sus vencedores: "Acabáis de perder a vuestro Adversario Absoluto, ¡ya podéis estar preocupados!". Como si los gobernantes y los diplomáticos no hubieran perseguido siempre varios objetivos a la vez. Desde luego, las movilizaciones totalitarias, si son verdaderamente absolutas, adoptan un blanco único: el imperialismo de Estados Unidos, el judeobolchevismo, el sionismo, los infieles, o cualquier otro Enemigo presuntamente hereditario. Por el contrario, los movimientos democráticos huyen de las restricciones de la idea única. Entre 1945 y 1989, un occidental, aun a riesgo de molestar a los simplistas y los sectarios, podía oponerse al mismo tiempo a los dictadores comunistas, las guerras coloniales, la corrupción de los privilegiados, el machismo de los conservadores, etcétera.…  Seguir leyendo »

In the Métro stations and the streets of Paris, it’s easy to sense the anxiety and irritation of passers-by when they encounter a Roma woman carrying a baby in her arms or holding a little girl by the hand and asking plaintively for a few coins. In August, however, the French government — attacked on all sides after the political and financial scandals of the summer — decided to take cynical advantage of this shameful sentiment: President Nicolas Sarkozy began to condemn criminals of “foreign origin”; hundreds of Roma encampments were violently razed; and more than 1,000 of the 20,000 Roma in France were deported.…  Seguir leyendo »

Don’t lie to Viviane Reding. That’s the lesson of this week’s revelation that, contrary to French government assurances that “specific ethnic groups had not been targeted in France,” an Interior Ministry circular had in fact ordered evacuation of camps of “Roma, as a matter of priority.”

Visibly enraged, the European Union’s commissioner for justice, fundamental rights and citizenship pronounced herself “personally convinced that the commission will have no choice but to initiate infringement action against France.”

The commission’s wake-up call to racism in France is welcome. But will outrage lead to legal action? And what about the wave of anti-Roma measures in other E.U.…  Seguir leyendo »

Many commentators and activists have reacted with fury to the French government’s expulsion of hundreds of Roma, or Gypsies, to Bulgaria and Romania. Many critics liken these expulsions to the deportations of Jews organized by France’s Vichy regime during World War II. It’s hard to know what is more outrageous: the policies practiced by President Nicolas Sarkozy or the analogies proffered by his critics.

Yet in the history of modern France, the wartime Vichy regime has no monopoly on xenophobic reflexes and exclusionary policies. Over the course of the 20th century, it was French republican governments that laid the administrative and legal foundations for official discrimination against Gypsies.…  Seguir leyendo »

Por Javier Otaola, abogado y escritor (EL CORREO DIGITAL, 31/10/06):

Siempre es estimulante visitar París, tiene uno la oportunidad de asistir a algún debate político o a alguna controversia de ésas a las que son aficionados los franceses, en las que las ideas, no ya las personas o los escándalos, las mismas ideas son noticia y motivo de comentario público, todos somos invitados a ejercer de 'intelectuales' y a tomar partido.

No es por casualidad que Francia sea la patria de Voltaire y de Zola.

Hoy como en tiempos de Voltaire Francia está conmovida y agitada por un nuevo caso de amenazas de muerte protagonizadas por anónimos grupos islamistas, en esta ocasión contra un profesor de Filosofía de Toulouse, que ha tenido que refugiarse en su domicilio y ser protegido por la Policía a causa de una tribuna publicada en 'Le Figaro' el 19 de septiembre pasado titulada 'Frente a las intimidaciones islámicas, ¿qué debe hacer el mundo libre?'.…  Seguir leyendo »

By Isabella Thomas, senior adviser to the Ax:son Johnson Foundation (THE TIMES, 08/10/06):

The French used to bow. We gave it up for shaking hands. They replied by kissing friends on both cheeks. This need to differ is so instinctive that even when France and Britain begin to agree, they do so in such a way that instead of converging, they change positions.

One sees when it comes to the question of the integration of immigrants in French and British societies. Just as the British are beginning to see the weaknesses in multiculturalism, the French are taking to it.

The French tradition has been to establish as soon as possible that the newcomer is a French citizen in all dimensions.…  Seguir leyendo »

«Nos oeuvres ont droit de cité là où nous sommes, dans l'ensemble, interdits de séjour.» Quoi de plus évident que ce cri du coeur et de la raison d'Aminata Traoré, ex-ministre de la Culture du Mali, à propos du musée du Quai-Branly voué aux arts qu'on n'ose plus appeler «primitifs» mais qualifiés désormais, par bienséance, de «premiers» ? Le «rêve» de Jacques Chirac s'est donc incarné dans l'oeuvre de l'architecte Jean Nouvel. En oubliant, au passage, les véritables héritiers de ces oeuvres, les immigrants «non choisis». Et s'il fallait au-delà de cette célébration esthétique de la mauvaise conscience postcoloniale nous interroger sur l'apport de ces arts à nos neurosciences ou à la connaissance de l'homme né un jour en terre d'Afrique ?…  Seguir leyendo »

By Naima Bouteldja, a researcher for the Transnational Institute and Stuart Hodkinson, a research fellow at Leeds University (THE GUARDIAN, 17/05/06):

In a political gesture that marks the beginning of a long-overdue apology for its role in what is arguably Europe's greatest collective crime, France has this month held its first national day of remembrance for the victims of slavery. The official commemoration stems from the historic events of May 23 1998, when 45,000 people, mostly descendants of enslaved Africans born in the Caribbean, silently marched on the Place de la Nation in Paris to mark the 150th anniversary of France's 1848 abolition of slavery.…  Seguir leyendo »

Por Tariq Ramadan, profesor invitado de Estudios Islámicos en el Saint Anthony's College de la Universidad de Oxford. Traducción de M. Sampons (EL PAÍS, 12/11/05):

Los disturbios de Clichy y de los suburbios próximos despiertan un gran interés en Inglaterra. Se trata de entender los "fallos del sistema francés de integración". Es un escenario inverso al del verano pasado cuando, después de los atentados del 7 de julio en Londres, en Francia se analizaban las fracturas del multiculturalismo británico. Todo ocurre como si a cada lado del Canal de la Mancha se intentara dar fe de las propias dudas apoyándose con gran certeza en las deficiencias del otro.…  Seguir leyendo »